طردني والناس رايحة تصلي الفجر.. كاريمان تطلب الخلع من زوجها في محكمة الأسرة

 صورة لايف

كاريمان فتاة عشرينية بالكاد أكملت عامها السادس والعشرين ولم يكن في حسبانها يوما بأنها ستقف أمام محكمة الأسرة في مصر الجديدة طالبة الخلع من زوجها الذي طردها بملابس المنزل مع أذان الفجر وقامت جارتها باستضافتها حتى الصباح وحينما طلبت الإنفصال رفض زوجها فقامت برفع قضية خلع.
كاريمان تطلب الخلع من زوجها والسبب غريب
تقول كاريمان في قصتها مع زوجها أنه شخص عصبي - زيادة عن اللزوم - وأنه كان يتعصب عليها ولا يدري ما يقوم به إلا بعد انتهاء المشكلة بينهم، ففي إحدى المرات قام بسبها في وسط مركز تجاري بمدينة نصر أثناء اختلافهم على ملابس كانت تشتريها من أحد المحلات، وهو السبب الذي وصل بها في النهاية إلى محكمة الأسرة.
سردت كاريمان قصتها عن زوجها قائلة «طرقت كل الأبواب حتى أصل إلى حلول لمشكلتي مع زوجي، حاولت أسرتي واسرته تغيير معاملته لي إلا أنني في النهاية لم أجد حلول وقررت اللجوء إلى محكمة الأسرة طالبة الخلع منه للتخلص من تلك التصرفات التي عانيت منها خلال عامين زواج، فهو شخص قاسي في معاملته وكثير التشاجر معي بالألفاظ في كل وقت حتى وإن كانت المشاكل بسيطة بيني وبينه».
وقالت كاريمان عن قصتها «أنا كان عمري 22 سنة، واتقدم لي صاحب جوز بنت عمي، ووافقوا عليه على طول حتى ملحقتش اقعد معاه، والخطوبة كانت 3 شهور بس لأن شقته كانت جاهزة وعملت الفرح يعني جوازة كانت سلق بيض زي ما بيقولوا وملحقتش افهمه ولا يفهمني وده كان سبب في اللي أنا فيه».
وتابعت كاريمان قائلة «بعد الجواز هما 3 شهور اللي الحياة فيهم كانت كويسة ومن غير مشاكل، لكن بعدها حصلت المشاكل بيني وبينه كل شوية إهانة وخناق وطبعا ده بسبب إنه مش فاهمني وأنه مش بيحتويني ولا بيتكلم معايا وكان بيعاملني بقسوة جدا، وفضلت مستحلمة ده معاه، وقولت معلش أنا مش هرجع بيت أهلي مطلقة وهفضل أحاول لحد ما أحل مشاكلي، وكلمت اسرتي واسرته لكن مكنش في حلول».
واختتمت كاريمان «ضرب وإهانة كل يوم دي كانت حياتي مع جوزي لحد ما طردني من البيت مع أذان الفجر بلبس البيت، والجيران حاولوا يقنعوه أن ده مينفعش وجارتي خدتني عندها للصبح، وطلبت الإنفصال قال لا روحت محكمة الأسرة ورفعت عليه قضية خلع عشان أخلص منه».