الحال تقتضي الرد.. زين الدين بلعيد يكسر صمته ويُبرئ الأهلي من اتهامات قندوسي

الحال تقتضي الرد..
الحال تقتضي الرد.. زين الدين بلعيد يكسر صمته ويُبرئ الأهلي م

برأ النجم الجزائري زين الدين بلعيد لاعب فريق سينت ترويدن البلجيكي الحالي، مساء السبت، النادي الأهلي من اتهامات مواطنه أحمد قندوسي صانع ألعاب سيراميكا كليوباترا، والمعار من قبل القلعة الحمراء.

الحال تقتضي الرد.. زين الدين بلعيد يكسر صمته ويُبرئ الأهلي من اتهامات قندوسي

كتب بلعيد عبر حسابه الشخصي على «انستجرام»: «بسم الله الرحمن الرحيم، كنت أفضل السكوت وعدم الخوض في الجدال احترامًا لزميلي وصديقي في المنتخب».

وأضاف: «واحترامًا لكيان النادي الأهلي وجماهيره ولكن الحال تقتضي الرد وبيان الحق وتوضيح الأمور».

وتابع: «النادي الأهلي لم يفرض عليّ أي وكيل، أنا من اخترت وفوضت من يمثلني».

وأكمل بلعيد: «المفاوضات مع أمير توفيق سارت باحترافية وهو شخص محترم».

وواصل: «عدم إمضائي للنادي الأهلي كان قرارا شخصيا، لأنني فضلت الاحتراف في أوروبا ولم يكن بسبب أزمة الوكلاء مثل ما يُشاع».

وأتم: «بعض الوكلاء يريد الاصطياد في المياه العكرة وإقحام اسمي في مشاكلهم».

تصرحات أحمد قندوسي

قال أحمد قندوسي: «موضوع زين الدين بلعيد فشل بسبب الوكلاء، ولا فلوس ولا حاجة، كل اللي بيطلع في الإعلام كذب، محدش عنده الحق».

وبين: «أنا أقولك الصح، هو باظ عشان الوكلاء، زين الدين بلعيد كان 70% من الأهلي، هو هييجي بوكيله، لكن الناس عشان يدخل في الأهلي لازم يدخل مع فلان (وكيل لاعبين)».

وأوضح: «أنا بقول الحقيقة أنا مش هخاف من حد، هو زين الدين بلعيد من صغره معاه وكيله، مينفعش أسيب صاحبي عشان جنيه، هو قال للأهلي أنا هجيب وكيلي تفاوض معاه، والأهلي صدّر له حد يتفاوض معاه، الأهلي قاله وكيلك مش هيدخل الأهلي، فقال ده وكيلي، وبعدها عملوله قصة، إحنا كجزائريين منقبلش حد يجبرنا على حاجة».

واختتم: «قالوا القندوسي قال لـ بلعيد متجيش الأهلي عشان ملعبش، ولو بلعيد وصل كان زمانه أخد أفريقيا ودوري ولعب كأس العالم للأندية، وكان هياخد فلوس كتير ويلعب للأهلي، إزاي أنا هقوله متجيش».